Проектна технологія – одна із інноваційних технологій навчання і виховання, яка
забезпечує формування основних компетенцій учня.
Метод проектів виник у 20-ті роки ХХ ст.. у США. Спершу його називали «методом
проблем» і розвивався він у межах гуманістичного напряму у філософії та освіті, в
педагогічних поглядах та експериментальній роботі Джона Дьюї. У ньому містились ідеї
побудови навчання на активній основі через доцільну діяльність учня у співвідношенні з
його особистим інтересом саме в цих знаннях. Надзвичайно важливо було показати дитині
її особисту зацікавленість у здобутті цих знань, де і яким чином вони можуть їй
знадобитись у житті. Проблема мусить бути з реального життя, знайома і значуща для
дитини. Для її розв’язання дитині необхідно застосувати здобуті знання або ті, що їх
належить здобути.
В. Х. Кілпатрику – одному з послідовників Дж. Дьюї – вдалося вдосконалити систему
роботи над проектами. Під проектом у той час мався на увазі цільовий акт діяльності, в
основі якого лежить інтерес дитини. Робота над проектом включає усвідомлення учнем
мети, оформлення задуму, розробку організаційного плану, роботу за планом, підбиття
підсумків у вигляді письмового звіту.
Метод проектів привернув увагу і російських педагогів початку ХХ ст. У 1905 р. під
керівництвом російського педагога С. Т. Шацького було організовано невелику групу
працівників, які намагалися активно запроваджувати проектні методи у практику
викладання. Пізніше, вже за радянської влади, ідеї проектування почали широко використовувати і
включати в навчально-виховний процес школи. Але, на жаль, недостатньо продумано і
послідовно, через що постановою ЦК ВКП(б) 1931 року метод проектів було засуджено і
заборонено. Відтоді і в Росії, і в Україні більше не робилося жодних серйозних спроб
відродити метод в освітянській практиці. Метод було засуджено і заборонено. Слово
«проект» у перекладі з латинської мови означає «кинутий уперед». У сучасному розумінні
проект – це намір, який буде здійснено у майбутньому.
Проектне навчання можна вважати проблемним і розвивальним, оскільки воно формує
мотивацію до творення і перетворення самого себе.
«Проектна діяльність набуває особистісної значущості, оскільки в процесі володіння нею
проявляється вміння враховувати і долати перешкоди для досягнення цілей проекту,
формується стійка підпорядкованість мотивів, при цьому активна самодіяльність у
навчальному процесі сприяє творчому і соціальному становленню особистості. Ступінь
задоволення, отриманого при досягненні поставленої мети, впливає на поведінку людини
у схожих ситуаціях у майбутньому» (Дж. Джонсон).